Friday, September 18, 2009

Musik och provokation

Igår (?) släpptes Rammsteins nya video ”Pussy” som regisserats av Jonas Åkerlund. Videon har redan väckt starka känslor och man har gjort en censurerad version och en ocensurerad. Tyskarna är kända för att vara provokativa och orädda (om man nu kan kalla det för det) när det gäller att tänja på gränser. Alla som sett videon ”Mann gegen mann” vet vad jag talar om.

Aftonbladet och Expressen har publicerat upprörda artiklar om ”Pussy”, skivbolaget Universal meddelar att de inte står bakom videon och debatten verkar vara i full gång. Vissa är väldigt provocerade, andra undrar varför ”folk är så rädda för sex”, någon kallar det för konst och i en kommentar frågar en person hur man kan kalla videon för porr etc.

Jag har sett den ocensurerade versionen och vet inte vad jag ska tycka. Låten i sig är rätt ok (jag gillar deras musik… inte alla låtar men många) och videon är väl… ganska snygg om man nu kan säga så. Den första delen av videon är inte speciellt nyskapande – nakna kvinnobröst, rumpor, sexism osv.. Gäsp – kom på något nytt liksom. Men sedan… börjar det. Om detta inte är porr så skulle jag gärna vilja veta vad som kan kallas för det! Jo, jag fattar att det inte är bandmedlemmarna själva som utför ehhh sexet (utan att man satt deras huvuden på porrskådisars kroppar) men ändå.. Jag inser också att detta knappast är den första videon med explicita sexscener som gjorts.

Vad vill de med videon? Om det är ett extremt PR-trick så har de definitivt lyckats! På bandets hemsida kan man tydligen läsa att ett av syftena med videon är att driva med bl a tyska klichéer. Inte vet jag om det stämmer. Jag tycker (eller vill inte tycka) att jag är speciellt pryd eller lättprovocerad men jag kan inte låta bli att undra vad som kommer härnäst… Måste man ta i så att man storknar för att provocera? Räcker inte musiken längre? Kan man kalla sånt här för konst och bör man i så fall försvara den? Ni vet rätten att uttrycka sig osv.. Är det rätt eller fel att censurera?  Jag vet inte…men det är ganska intressant att fundera över.

No comments:

Post a Comment